لطفا قبل از ايجاد تاپيک در سایت قمی ها ، با استفاده از کادر رو به رو جست و جو نماييد
یا حسین
آموزش زبان آموزش زبان
کليک کنيد کليک کنيد
نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: تاریخچه ی حضور اقوام(کرد،لر،ترک)در ایران

  1. Top | #1
    Qom_Star آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    کاربر تازه وارد
    تاریخ عضویت
    آذر ۱۳۹۰
    شماره عضویت
    5383
    نوشته ها
    3
    میانگین پست در روز
    0.00
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    مرجع تخصصی و رایگان ویبولتین در ایران | ویکی وی بی

    موضوع پیش فرض تاریخچه ی حضور اقوام(کرد،لر،ترک)در ایران

    سه قوم کرد،لر و ترک،بخش عظیمی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند.

    کرد:حضور اقوام کرد در ایران از قدمت بسیار زیادی برخوردار است.باید گفت کردها از ساکنین غرب رود دجله بوده اند.در واقع مرکزعمده ی آن ها،این منطقه بوده است.اقوام گوتی که در تاریخ باستان ایران و بین النهرین بارها اسمشان ذکر شده است،کرد بوده اند.این اقوام به تدریج توانسته اند به کردستان،کرمانشاه و آذربایجان غربی نفوذ کرده و ساکن آنجا شوند.بدین ترتیب میتوان گفت اقوام کرد از حداقل هزار تا هزار و پانصد ق.م تا به امروز ساکن ایران امروزی هستند.

    لر:لرها از باقدمت ترین اقوام ایران و اصلا از ابتدا بومی ایران هستند.منطقه ی اولیه ی آن ها تقریبا لرستان امروزی بوده است.این اقوام از توابع حکومت ایلام بوده اند و از زمان تشکیل حکومت ایلام و یا قبل تر از آن در لرستان امروزی بوده اند.این اقوام به نوعی بومی ایران محسوب می شوند.بدین ترتیب با توجه به قدمت حکومت ایلام می توان گفت اقوام لر از حداقل 5000ق.م در ایران سکونت داشته اند.

    ترک:پیشینه ی حضور اقوام ترک به بعد از ظهور اسلام در ایران باز می گردد.برخی نقل ها در مورد حضور ترک ها در پیش از اسلام وجود دارد که خیلی سندیت تاریخی ندارد.حضور ترکان در ایران به صورت رسمی و به عنوان یک گروه اجتماعی به حدود سال 430هجری قمری باز می گردد.اجداد اقوام ترکی که امروزه در ایران ساکن هستند ترکمن های سلجوقی هستند که در حدود سال 430 هجری قمری به ایران وارد شدند.اقوام سلاجقه پس از ورود به غرب ایران رفتند و در آنجا ساکن شدند.زبان ترکی به تدریج در غرب ایران رواج یافت به طوری که جمعیت قابل توجهی از غرب ایران به زبان ترکی تکلم می کردند.هم چنین ترکی صحبت کردن باعث شد که فرهنگ ترکان سلجوقی هم به ویژگی های مردم غرب ایران اضافه شود.

  2. # ADS
    برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید
    http://www.forum.qomiha.com/thread785.html
     

  3. Top | #2
    nano1368 آنلاین نیست.
    ورود به پروفایل ایشان

    عنوان کاربر
    تاریخ عضویت
    مهر ۱۳۹۳
    شماره عضویت
    7559
    نوشته ها
    1
    میانگین پست در روز
    0.01
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    مرجع تخصصی و رایگان ویبولتین در ایران | ویکی وی بی

    موضوع پیش فرض تاریخ حضور ترکان در ایران

    با توجه به كتب ارزشمندي چون كتابهاي پي‌يئرآميه، دكتر ضياء صدر، پروفسور دكتر زهتابي و ... مي‌توان به صراحت گفت كه آذربايجان از حدود هفت هزار سال قبل جايگاه تمدنهاي نامبرده مي‌باشد.در اين مورد نيز چندي پيش يك هيأت باستانشناسي آمريكايي – ايراني در تپة حسنلو به كشفهاي ارزشمندي دست يافتند. رهبر اين هيأت (رائبرت دالسون) بعد از تحقيقات فراوان، تاريخ اين منطقه را به ده دوره تقسيم كرد كه اولين دوره حدود 6000 سال قبل از ميلاد و چهارمين دوره مربوط به 1300 سال قبل از ميلاد تا 800 سال قبل از ميلاد مي‌باشد. كه اولين دوره مربوط به هوريها و آخرين دوره مربوط به مانناها مي‌باشد.5

    1 – جايگاه اصلي هوريها در هزاره 3 و 4 (600 سال قبل) در آذربايجان و مناطقي از قسمتهاي شمالي زاگرس و كوههاي توروس بود.6 همچنين از ربع سوم هزارة قبل از ميلاد (2400 سال قبل از ميلاد) سند نوشته‌اي بدست آمده كه با الفباي اككد و به زبان التصاقي هوري بوده كه اين سند متعلق به يكي از پادشاهان هوري بنام تيشاري مي‌باشد و نيز نام يكي ديگر از پادشاهان هوريها به نام ساشانار كه در 1450 سال قبل از ميلاد حكومت مي‌كرده نيز معلوم است.7

    2 – كاسسي‌ها: درست است كه كاسسي‌ها در آذربايجان نبودند ولي در همسايگي آنها مي‌زيستند. و تقريباً 3000 سال قبل از ميلاد مابين ايلام و مناطقي از آذربايجان ساكن بودند8 و به دليل همزباني و ارتباط سياسي، فرهنگي، اجتماعي تاثير زيادي در تاريخ آذربايجان داشته‌اند.

    3 – قوتتي‌ها در 2800 سال قبل از ميلاد و لولوبي‌ها 2500 سال قبل از ميلاد در شرق و جنوب درياچه اروميه و قزوين و همدان ساكن بوده و حكومت كرده‌اند.9

    4 – اورارتوها 1000 سال قبل از ميلاد در آناتولي و پيرامون درياچه وان و كوههاي زاگرس و اطراف درياچه اروميه و شهرهاي ماكو و نخجوان امروزي صاحب تمدن بوده‌اند.10

    5 – در اوايل عصر 19 قبل از ميلاد، قبايل مانناها با به هم پيوستن، دولت بزرگي در آذربايجان به وجود آورده و حكومت كرده‌اند.11

    6 – مادها كه اولادهاي قوتتي‌ها و لولوبي‌ها بودند 670 سال قبل از ميلاد با اعتلاف با مانناها حكومتي قدرتمند به وجود آوردند كه همدان، اراك، ساوه، زرند، سونقور، كاشان، قم ، قزوين ، زنجان و ... تحت حاكميت آنها بوده.12

    واما در مورد زبان، همچنين ارتباط زباني مادها و سومئرها دياكونوف در فصل 42 كتاب خود مي‌نويسد كه در ليست نامهاي شاهان ماد يعني قوتتي‌ها، به نامهايي بر مي‌خوريم كه در ليست نام شاهان سومئر مي‌باشد.

    از ديگر همسايگان مادها كه همزمان با آنها بوده و زبان هردوي آنها از يك خانواده مي‌باشد مي‌توان به ايشغوزها اشاره كرد كه در قرنهاي 7 و 8 قبل از ميلاد در قسمتهايي از آذربايجان زندگي كرده‌اند.

    برخلاف آنچه كه امروز شايع شده مادها نوة يك قبيلة منفرد بودند كه به اصطلاح از ساير آريائيها جدا شده و در آذربايجان ساكن شده‌اند و نه به رغم عقيدة شايع، داير بر اينكه منابع مربوط به تاريخ ماد فوق العاده ناچيز است، منابع آشوري از قرن هفتم تا قرن نهم قبل از ميلاد نه تنها براي احياي تاريخ باستان آذربايجان كافي است بلكه جزئيات مهمي را نيز روشن مي‌سازد. با تغيير و تحولات در اوضاع سياسي آنروزگار در آذربايجان، هفت قبيله آذربايجان باستان كه قبلاً جزو اتحاديه ماننا و اورارتووساكايي بودند اتحاديه‌اي تشكيل دادند كه بعدها يونانيان باستان آنها را ميديا آنچه ما، ماد مي‌ناميم ناميدند، اين قبايل را هرودوت تاريخ نگار يوناني چنين نام مي‌برد:



    2 - پارتلاكئنوي Parelakenoi


    1 - بوآساي Bousai

    4 - مغ Magai


    3 - آستروخات Stroukhotes

    6 - آري زانتوي Ariazantoi


    5 - بوديو Boudioi




    7 - ماد Mid



    بعد از آشنايي با تعدادي از اقوام و حكومتهاي آذربايجان، اينك به بررسي نوع زبان آنها مي‌پردازيم.

    طبق تقسيم بندي متخصصان زبان‌شناس، كل زبانهاي موجود در دنيا به سه شاخه تقسيم بندي مي‌شود:13

    1 – زبانهاي التصاقي كه تمام زبانهاي مربوطه به خانواده زبان تركي در اين شاخه قرار دارند.

    2 – زبانهاي تحليلي كه از مهمترين زبان اين شاخه مي‌توان به زبان عربي اشاره كرد (با توجه به اين كه فارسي نيز سي و سومين لهجه زبان عربي مي‌باشد بنابراين فارسي نيز در اين شاخه قرار دارد.)14

    3 – زبانهاي هجايي كه از شاخص‌ترين زبانهاي اين شاخه نيز مي‌توان به زبان چيني اشاره كرد.

    حال با توجه به اين تقسيم‌بندي و با توجه به اسناد تاريخي و علمي به بررسي نوع زبان اقوام ساكن در آذربايجان مي‌پردازيم.

    طبق تحقيقات هومئل زبانهاي ايلام وسومئر از يك پايه و جزو زبانهاي اورال- آلتايي (التصاقي) مي‌باشد. 15زبانهاي هوري و لولوبي نيز نه، تحليلي و نه هجايي بوده، بلكه آنهانيز جزو زبانهاي التصاقي مي‌باشند.16

    همچنين طبق نظريه ماراك دئميكين (آكادئميكين) زبان كاسسي‌ها، ايلامي‌ها، قوتتي‌ها، مادها و مانناها نيز التصاقي بود.17

    زبانهاي قوتتي‌ها، لولوبي‌ها همانند بوده و با زبانهاي اورارتوها و هوري‌ها خويشاوند مي‌باشند.18

    نتیجه مهم: لذا قوتتی ها ترک زبان بودند نه کرد مگر اینکه اوارتورها و هوری ها هم کرد باشند که به هیچ عنوان نمیتوان بر چنین دروغ بزرگی منبعی پیدا کرد.

    همچنين اپرت باستان شناس فرانسوي نيز بر تركي (التصاقي) آلتايي بودن زبان مادها اشاره مي‌كند. در جايي ديگر دياكونوف مي‌نويسد زبان اشكانيان نيز همانند زبان مادها و از خانوادة زبانهاي التصاقي بوده19 كه در صورت مقايسه تحقيقات اپرت و دياكونوف مي‌توان به ترك بودن اشكانيان نيز پي برد. بدين ترتيب است كه از 7000 سال تا 2500 سال قبل يعني مدت 4500 سال به طور مطلق در منطقه جغرافيايي آذربايجان تنها و تنها اقوام التصاقي زبان (ترك) زندگي و حكومت كرده‌اند . همچنين اگر تاريخ بعد از 2500 سال قبل از ميلاد را بررسي كنيم باز آذربايجان در بيشتر مقاطع تاريخي مستقل از حكومت‌هاي ديگر منطقه بوده، به طوريكه در زمان هخامنشيان آذربايجان در مقابل آرياييها سرفرود نياورده و تا سرنگوني اين حكومت، تمام فرهنگها و آداب و سنن و زبان خود را حفظ كرده همچنين در تاييد گفتة بالا مي‌توان به كشته شدن كورش، شاه هخامنشيان توسط ملكه آذربايجان (تومروس) اشاره كرد.20

    در زمان سلوكيان نيز كل آذربايجان مستقل از حكومت سلوكيان بوده و اسكندر نتوانست آذربايجان را به تصرف درآورد.21و در اين مورد استرابو جغرافيدان يوناني مي‌نويسد: در زمان حمله اسكندر، سرداري بنام آتوروپات آذربايجان را از چنگ اندازي اسكــندر محفوظ نگهداشت.22

    در زمان ساسانيان نيز آذربايجان مستقل بوده و حتي بعد از شاپور دوم، ساسانيان با هيتي‌ها (هياطله) پيمان اتحاد بستند تا در شمالغرب با روم بجنگد.23 بعد از اسلام نيز تركان اغوز كه شمشير اسلام ناميده مي‌شده‌اند، در آذربايجان حكومت قدرتمندي بنا كرده و با ملازگرد مبارزه كرده و توسط آلپ ارسلان ضربه سنگيني به آنها واردآوردند. بعد از اغوزها نيز حكومتهايي كه در آذربايجان و گاهي در مناطقي از ايران حكومت مي‌كرده‌اند. از جمله غزنويان، سلجوقيان، خوارزمشاهيان،اتابكيان، تاتارها، آق‌قويونلوها، قره‌قويونلوها، صفويان، افشاريان و قاجارها تماماً ترك زبان (التصاقي) مي‌باشند.

    در مورد تركي بودن زبان مردم آذربايجان اسناد و مدارك بسيار زيادي موجود است، مثلاً: ديونيوس پريگت جغرافي‌نگار و شاعر يوناني صدة چهار ميلادي ترك زبانان را ساكن اصلي اين منطقه مي‌داند و نيز محمد عوفي در ذكر خلافت عمربن عبدالعزيز كه از سال 99 تا 101 هجري ادامه داشت، از قيام بيست هزار ترك آذربايجاني سخن مي‌گويد.

    همچنين اخبار موثّق عبيدبن‌شريعه جرهومي كه شخص معمّر و محترم در دربار اموي بوده در حضور معاويه سخن مي‌گويد: (آذربايجان از سرزمين تركان است) و اين خبر را طبري و به نقل از او بلعمي و حمزة اصفهاني و ابن اثير در كتابهاي تاريخ بلعمي، تاريخ طبري، تاريخ پيامبران و الكامل گزارش كرده‌اند كه از متون معتبر اسلامي به شمار مي‌روند.

    از ديگر محققاني كه آذربايجان را به عنوان سرزمين تركها نام مي‌برند مي‌توان : ژ . اوپر، قرتيز هومئل، ا . م . محمد اوف، ت . حاجي يف، گ . ا . مليكشويلي، ع . دميرچي‌زاده، تيمور پير هاشمي، يامپولسكي، ي . ك . يوسف‌اف، يومينوس ، وروشل گوگازيان. زكي وليد دوغان، پروفسور دكتر محمد تقي زهتابي و دهها محقق و دانشمند را نام برد.

    در اين ميان بهتر است به نظر يامپولسكي نيز اشاره كرد كه مي‌گويد: تركها در اطراف درياچه اروميه زندگي مي‌كنند و آشوريها آنها را توروك türük (يامون توروك به معني تركهاي نيرومند) نام برده‌اند و در سنگ نوشته‌هاي اورارتوئي هم سخن از قومي بنام توريخي رفته كه در آذربايجان مي‌زيستند. (اوايل هزارة قبل از ميلاد) و مي‌گويد توروكها يا توريخي‌ها همان تركها هستند.



    منابع



    1 – نقدي بر كتاب زبان آذري نوشته دكتر جواد هيئت

    2 - نقدي بر كتاب زبان آذري نوشته دكتر جواد هيئت

    3 – سلماس در مسير تاريخ ده هزار ساله – توحيد ملك زاده.

    4 – تاريخ ديرين تركان ايران – پروفسور دكتر زهتابي و تاريخ ايلام – پي يئر آميه (ترجمه شيرين بياني) صفحات 3 ، 50 ، 51 ،60، 66 .

    5 – آذربايجان در سير تاريخ – صفحه 262 – تاريخ ديرين تركان ايران – پرفسور زهتابي .

    6 – تاريخ ديرين تركان ايران – پروفسور دكتر زهتابي صفحه 94 .

    7 – تاريخ ديرين تركان ايران - پروفسور دكتر زهتابي صفحه95 .

    8 – تاريخ ماد- دياكونوف صفحه 100 .

    9 – تاريخ ماد – دياكونوف صفحه 210 .

    10 – تاريخ ديرين تركان ايران- پروفسور دكتر زهتابي.

    11 – تاريخ آذربايجان – آ.ن قلي اوف صفحه 17 .

    12 – تاريخ ديرين تركان ايران- پروفسور دكتر زهتابي صفحه264 .

    13 – زبان تركي و لهجه‌هاي آن – دكتر جواد هيئت صفحه 25 .

    14 – تحقيقات سازمان يونسكو در مورد زبانهاي دنيا – هفته نامه اميد زنجان چهارشنبه 20 خرداد 78 شماره 286 صفحه 3 .

    15 – سيري در تاريخ زبان و لهجه‌هاي تركي دكتر جواد هيئت صفحه 21 .

    16 – تاريخ ماد – دياكونوف صفحه 101 .

    17 – تاريخ ديرين تركان ايران - پروفسور دكتر زهتابي صفحه254 .

    18 – تاريخ ماد – دياكونوف صفحه 99 – و تاريخ ديرين تركان ايران صفحه 95 .

    19 – اشكانيان – دياكونوف، ترجمه كشاورز صفحه 116 .

    20 – ايران باستان – پيرنيا جلد يك صفحه 452 – 449 و تاريخ ديرين تركان ايران – صفحه 637 .

    21 – اشكانيان – دياكونوف صفحه 8 .

    22 – تاريخ اروميه – احمد كاويانپور ص 55 – 54 .

    23 – تاريخ اجتماعي ايران – مرتضي راوندي صفحه 616 – 611 .

    24 – غياث اللغات- صفحه 633 .

    25 – مروج الذهب- جلد اول صفحه 231 .

    26 – تاريخ گزيده حمد ا... مستوفي به اهتمام دكتر عبدالحسين نوابي - موسسه انتشارات امير كبير، تهران 1366 صفحه 30 .

    27 – روزنامه جام جم – صفحه 7 – پنج‌شنبه 2 خرداد 1381 / سال سوم / شماره 586 .

    28 – نشريه بهار – شنبه 24 ارديبهشت 1379.

    + نوشته شده توسط کرووسلو در پنجشنبه سوم شهریور 1390 و ساعت 22:45 | 20 نظر

کلمات کلیدی این موضوع

مرجع تخصصی و رایگان ویبولتین در ایران | ویکی وی بی مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
استودیوی طراحی تم وبـــ طراحی و اجرای انواع استایل برای سیستم های مدیریت محتوا و انواع قالب های اینترو و استاتیک و ...
تبلیغات متنی جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده تعرفه ها کلیک کنید
تبلیغات متنی جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده تعرفه ها کلیک کنید
تبلیغات متنی جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده تعرفه ها کلیک کنید
تبلیغات متنی جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده تعرفه ها کلیک کنید
مرکز تخصصی آموزش معماری در قم سفارش تبلیغات
مرجع تخصصی و رایگان ویبولتین در ایران | ویکی وی بی
مختصری از ما سایت قمی ها با هدف ایجاد جوی صمیمی و سالم در محیط مجازی اینترنت تاسیس شده است. این سایت که بزرگترین سایت شهر مقدس قم است توانسته است در مدت کوتاهی محبوبیت چشم گیری به دست آورد و بتواند بیش از چهار هزار همشهری عزیز را در قالب یک تشکل غیر دولتی گرد هم بیاورد تا بتوانیم علاوه بر پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان قمی به بهترین وجه، یافتن دوستان سالم،مومن و متدین و همشهریان فرهیخته و مطلع، گامی را در جهت اطلاع رسانی و تولید علم و جنبش نرم افزاری به فرموده مقام معظم رهبری به پیش برده باشیم